DÄCKINFORMATION

Sommardäck
För säkrare körning sommartid.
Det är inte olagligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren, men det är farligt att göra det. Bromssträckan blir längre och väggreppet är sämre, särskilt på våta vägbanor. ​​
Använd sommardäck på sommarhalvåret.

Byt till sommardäck för säkerhetens skull
Tvärtemot vad många tror är det trafikfarligt att köra med odubbade vinterdäck på sommaren. Det pratas mycket om hur viktigt det är med vinterdäck när det är snö och is på vägen, men det pratas inte lika mycket om farorna med att köra med vinterdäck på sommarhalvåret.

Kortare bromssträcka
Det är viktigt att byta från vinter- till sommardäck när det inte längre är risk för vinterväglag. Tester som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, gjort för att jämföra väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag visar att bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.

Stabilare
Vinterdäck på sommarvägar är också betydligt instabilare, särskilt vid undanmanövrar. Redan vid 70 km/h klarar de flesta inte en klassisk undanmanöver med vinterdäck utan att få okontrollerad sladd.
Det finns många tester gjorda och de visar på farorna med att köra med odubbade vinterdäck på sommarhalvåret.

Billigare
Även plånboken riskerar att råka illa ut. Vinterdäck slits 20 procent snabbare än sommardäck på vägbana som är varmare än 15 grader.

Datumregler för däck
Det är förbjudet att köra med dubbade vinterdäck mellan 15 april-1 oktober om det inte är vinterväglag.
Du får ha vinterdäck från den 1 oktober-15 april.
Du måste ha vinterdäck mellan 1 december-31 mars om det är vinterväglag.

Källa: https://www.if.se/privat/forsakringar/bilforsakring/dack/sommardack

Vinter- och sommardäck
Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.
Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.
Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.

Dubbdäck efter den 15 april
Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.

Dubbdäck och friktionsdäck
Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem.
Sedan hösten 2024 måste däcket även ha en alptoppmärkning.

Däck på släpet
Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det är vinterväglag. Om bilen har odubbade däck får släpet ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen, för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.

Krav på mönsterdjup för vinterdäck
För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter i däcken.
Samma mönsterdjup gäller för släpvagnar som dras av dessa fordon. För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 millimeter. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon.
Enligt lag krävs vinterdäck även för tunga fordon, med en totalvikt över 3,5 ton. Reglerna skiljer sig mellan fram- och bakhjulsdrivna fordon.
Lagen i sin helhet finns på Transportstyrelsens webbplats

Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller dubbutsticket brukar vi sätta bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Vinterdäck gäller även för utländska fordon
Reglerna om vinterdäck omfattar även utländska fordon och gäller vid resa till och från utlandet. Reglerna finns i sin helhet på Transportstyrelsens webbplats
Förbud mot dubbdäck på vissa platser i storstäderna
Förbud mot dubbdäck gäller på vissa gator i några städer. Hornsgatan i Stockholm är ett exempel, där endast friktionsdäck tillåts. De som bryter mot reglerna riskerar böter på 1 000 kronor. Mer information om vad som gäller i bland annat Stockholm, Göteborg och Uppsala finns i de lokala trafikföreskrifterna.

Undantag från användning av vinterdäck
Det finns ett antal undantag från kravet på vinterdäck, till exempel för färd till besiktningsföretag och för fordon som är äldre än trettio år. Listan över alla undantag finns på Transportstyrelsens webbplats

Källa: https://polisen.se/Lagar-och-regler/Trafik-och-fordon/Vinterdack/